De
patriarch Mor Chamoun Benjamin wordt als een van de belangrijkste
leiders van het Assyrische volk in de moderne tijd beschouwd,
misschien zelfs wel de belangrijkste. Daar zijn persoonlijkheid
bestond uit een combinatie van een aantal kenmerken zoals wijsheid,
intelligentie, moed, opofferingsgezindheid, liefde en trouw aan
zijn volk. Hierdoor is hij in staat geweest om de Assyrische leiders
onder zijn leiding te verenigen, in een periode die gekenmerkt
werd door grote veranderingen en onbestendigheid. Destijds hebben
samenzweringen plaatsgevonden met het doel de volkeren van dat
gebied uit te roeien en in het bijzonder het Assyrische volk (het
Assyrische volk behoorde tot een etnische minderheid en had een
ander geloof). Door zijn scherpe blik realiseerde hij zich de
omvang van deze samenzweringen en ook besefte hij dat de enige
redding om ze te verijdelen was de contacten en de samenwerking
met de andere volken van dat gebied te versterken. Daarom zien
wij dat hij een bijzondere plaats innam niet alleen bij het Assyrische
volk maar ook bij andere volken van dat gebied. De heer F. Tearman
schreef over hem 'hij had veel gezag, zelfs veel meer dan zijn
functie hem deed toekomen. Hij was in staat om alle problemen
en geschillen op te lossen die in dat gebergte plaatsvonden, zelfs
als het ging om moorden tussen verschillende families en groeperingen.
Als
geestelijk leider is hij erin geslaagd om ook van zijn wereldlijk
gezag goed gebruik te maken. Waardoor de meeste van de Koerdische
leiders bij hem terechtkwamen om de ontstane geschillen tussen
hen persoonlijk op te lossen. Hij zat de rechtszittingen voor
tussen kerkelijke leiders en tussen leiders van andere groeperingen.
Zijn bijeenkomst waarin recht gesproken werd, vond plaats in de
namiddag en iedereen had het recht om het bij te wonen. Dit heeft
een grote rol gespeeld in het sussen van de conflicten en hij
heeft de Koerdische leiders verbijsterd door zijn bescheidenheid
en kennis van de Koerdische taal.
Mor
Chamoun werd hoog geprezen en als de echte leider van het Assyrische
volk gezien door de Engelse, Russische en Turkse diplomatieke
vertegenwoordigers en door reizigers die hem ontmoetten. Hierdoor
heeft de kwade macht van het kolonialisme beseft hoe gevaarlijk
hij voor hun eigenbelangen in dat gebied kan zijn als leider van
het Assyrische volk. Zij streefden ernaar om hem omver te werpen
en zij hebben daarvoor alles geprobeerd. De Turkse regering heeft
op hem veel druk uitgeoefend door zijn familieleden te arresteren,
om het Assyrische volk te onderwerpen. Zo werd zijn broer H'rmiz
in Mousel geëxecuteerd. Maar hij onderwierp zich niet aan
chantage en sloot geen compromissen ten koste van zijn volk. Toen
hij werd gechanteerd met zijn broer H'rmiz heeft hij gezegd: 'ik
kreeg de plicht om mijn volk te dienen en zij zijn met velen,
zou ik dan mijn volk moeten verraden ter wille van het redden
van één persoon, ook als die mijn broer was'. Deze
uitspraak werd een voorbeeld voor alle Assyriërs, waar zij
heel trots op zijn.
De
patriarch Mor Chamoun heeft veel geleden, maar hij verloor zijn
vertrouwen in de zaak van zijn volk niet. Daarom trachtten de
Engelsen hem op te ruimen omdat hij hun eigenbelangen in dat gebied
zou verijdelen. Via hun informanten gaven zij Simko (de leider
van de stam Shakaak) opdracht hem te liquideren. Toen hij op 3
maart 1918 naar Simko ging om de contacten tussen beide volken
het Assyrische en het Koerdische volk te versterken, heeft de
verrader Simko Mor Chamoun vermoord.
Het
vergoten bloed van de martelaar Mor Chamoun kleeft aan degenen
die deze moord hebben beraamd. Ook al is de patriarch Mor Chamoun
dood, hij blijft eeuwig in het geweten van de Assyriërs een
symbool voor opoffering en een voorbeeld van trots.